سوالات متداول در مورد گیربکس

 چرا از گیربکس های حلزونی استفاده می شود؟

در گیربکس های حلزونی زاویه ی بین محورهای ورودی و خروجی °۹۰ است, همچنین این نوع گیربکس بیشترین کاهش دور را در ابعاد پایین ممکن می سازد.

گیربگس های حلزونی برای توانهای پایین و متوسط استفاده می شوند. به کار گیری این نوع گیربکس نسبت تبدیل و گشتاور های بالایی را در ابعاد کوچک عرضه می کند و هزینه ی اولیه ی کمتری را در بر دارد.

 چرا از گیربکس های مخروطی استفاده می شود؟

در گیربکس های مخروطی زاویه ی بین محورهای ورودی و خروجی °۹۰ است, این نوع گیربکس دارای بازده ی بیشتری نسبت به گیربکس های حلزونی می باشد, با این حال بیشیه ی نسبت تبدیل در این نوع گیربکس کمتر از گیربکس های حلزونی است.

 چرا از گیربکس های هلیکال استفاده می شود؟

با بهره گیری از گیربکس های هلیکال می توان بازده بالایی به دست آورد و توان و گشتاور خروجی بیشتری را به کار گرفت. گیربکس های شفت موازی RAP قیمت و توانایی های بیشتری نسبت به  گیربکس های شفت مستقیم HG دارند.

گیربکس های هلیکال برای کار پیوسته با توان های متوسط و بالا, بازده و عمر طولانی مناست هستند.

 مزایای چرخ دنده های سنگ خورده چیست؟

  • صدای کمتر.
  • بیشینه ی بازده.
  • توانایی کار با بار بیشتر.
  • عمر طولانی.

 متداول ترین دلایل خرابی گیربکس ها کدام اند. 

  • انتخاب اشتباه گیربکس.
  • تغییر در توان ورودی به گیربکس.
  • جانمایی و نصب نادرست اتصلات و کوپلینگ ها.
  • رونکاری نادرست یا ناکافی.
  • نگهداری نادرست.

بک لش (BACKLASH) چیست؟

حرکت آزاد بین دو چرخ دنده.

آیا در گیربکس ها بک لش وجود دارد؟

بله, بک لش در کاربرد های معمول , برای جلوگیری از قفل شدن دنده ها در یکدیگر در اثر افرایش حرارت گیربکس ناشی از کار کردن و اصطکاک قطعات آن و در نتیجه خرابی گیربکس لازم است.

در بعضی از موارد خاص گیربکس های بدون بک لش قابل ارائه می باشند, این موضوع در هنگام سفارش باید ذکر شود.

در چه شرایطی بهره گیری از روغن های سینتنیک مفید است؟

این روغن ها کارایی بهتری از روغن های معدنی دارند و استفاده از آنها در مواقعی که گیربکس ها در شرایطی مانند زیر کار می کنند مفید است:

  • دمای محیطی گرم یا سرد.
  • بارخای سنگین.
  • کارکرد پیوسته.
  • عدم امکان نگهداری درست.

بیشترین دور ورودی مجاز چقدر است؟

بیشتر گیربکس ها برای کار کردن با ۱۴۰۰ دور در دقیقه ورودی طراحی و ساخته شده اند, به کار گیری دور های بیشتر تنها در صورت ابراز این نیاز هنگام سفارش و تایید بخش مهندسی مجاز است.

آیا می توان از موتور بزرگتر از اندازه ی مورد نیاز استفاده کرد؟

بله, با این که توصیه نمی شود. از آنجا که گیربکس و دستگاه بر اساس توانی که جذب می کنند طراحی می شوند و نه موتور نصب شده روی گیربکس, استفاده از موتور بزرگتر گیربکس و دستگاه را در معرض خرابی قرار می دهد. این کار در شرایطی مجاز است که اطمینان حاصل شود که اتصالات زیادی در سامانه وجود نداشته باشد و توان انتقالی از حد تحمل دستگاه بیشتر نباشد.

آیا می توان جهت دور ورودی را تغیر داد؟

بله, در صورت رعایت ضریب مناسب می توان از گیربکس در جهات ساعت گرد و پاد ساعت گرد استفاده کرد.مقدار این ضریب ۲/۱ می باشد که در ضریب کار ضرب می شود.

 آیا در موتورگیربکس هایی که موتور توسط فلنج یا هوزینگ به گیربکس متصل شده است, موتور نیز بایستی به شاسی بسته شود؟

خیر, اینکار باعث بوجود آمدن ممان خمشی در محل اتصال موتور و گیربکس شده و باعث بروز مشکلاتی می گردد:

  • ایجاد سروصدا
  • افزایش دما در گیربکس
  • شکستگی شفت ها
  • بروز روغن ریزی از محل کاسه نمد محور ورودی
  • در مواردی که وزن موتور زیاد باشد باید از یک تکیه گاه بین پایه های موتور و شاسی بهره جست.

 آیا می توان گیربکس را در حالات مختلف نصب نمود؟

بله ولی باید به موقعیت درپوش های روغن توجه کرد. در بیشتر گیربکس ها سه نوع درپوش روغن وجود دارد:

۱-      درپوش پرکردن روغن.

۲-      درپوش تنظیم روغن.

۳-      درپوش تخلیه روغن.

در بیشتر زمان ها از درپوش روغن به عنوان درپوش تنفس (BREATHER) استفاده می شود که در این درپوش ها سوراخی به قطر ۱ میلی متر جهت تخلیه هوای درون گیربکس تعبیه شده است. با توجه به نوع سفارش ، برای حالات مختلف نصب ، موقعیت این در پوشها جابجا می شوند. در هنگام تغییر در حالت نصب ، به موقعیت درپوشهای روغن توجه کنید.

نصب و راه اندازی

– در مواردی که هیچ لنگی و یا تکانی در هنگام کار دستگاه و جود ندارد ،  گیربکس باید به شکلی اطمینان بخش به سطح ثابتی پیچ شود تا از لرزش گیربکس جلوگیری شود.

– در مواردی که امکان وجود لنگی و یا تکان در در هنگام کار دستگاه وجود دارد ، باید از حالت نصب گیربکس روی محور خروجی آن بهره جست. در این هنگام استفاده از بازوی واکنشی ، هوزینگ یا فلنج الزامی است و بایداز بستن گیربکس و یا موتور به شاسی خود داری کرد.

– در صورت استفاده از الکتروموتورهای سنگین ،  برای جلوگیری از وارد آمدن ممان خمشی به سامانه ی موتور گیربکس ، زیر موتور حائلی قرار دهید.

– قبل از راه اندازی از هم تراز و هم راستا بودن محور خروجی گیربکس با سامانه ای که گیربکس روی آن نصب می شود ، اطمینان حاصل کنید.

– هر هالو شفت, چرخ دنده ، پولی یا چرخ زنجیر که روی شفت خروجی گیربکس ها نصب می شود باید طبق استاندارد DIN H7 داخل تراشی و جاخارتراشی شده باشد . یک سوراخ قلاویز شده به منظور سهولت در نصب این قطعات، روی شفت های گیربکس ها وجود دارد.

– داخل تراشی تمامی هالو شفت ها طبق استاندارد DIN H7 انجام شده است ، هر شفتی که داخل این شفت ها نصب می شود باید طبق استاندارد DIN h6 روتراشی شده باشد.

– هنگام نصب گیربکس ها و تجهیزات ، از زدن ضربه و وارد آوردن فشار های زیاد خود داری کنید.

– اگر احتمال ضربه ، بار بیش از حد و گیرپاژ می دهید ، از کوپلینگ های هیدرولیکی ، محدود کننده های گشتاور خروجی ، کلاچ یا تجهیزات مشابه استفاده کنید.

– در صورت استفاده از کوپلینگ ،  باید توجه نمود که شفت خروجی گیربکس و شفت ورودی دستگاه ، هم راستا و هم مرکز باشند.

– در صورت نیاز به رنگ آمیزی گیربکس ، کاسه نمدها را به خوبی پوشش دهید تا تماس رنگ با کاسه نمدها باعث ایجاد خوردگی یا سخت شدن آن ها و بروز نشت روغن نشود.

– برای جلوگیری از زنگ زدگی پایه ی گیربکس ها ، قبل از نصب ،  سطوح تماس را تمیز و گریس کاری کنید.

– قبل از اتصال گیربکس به دستگاه از روان بودن کار دستگاه اطمینان حاصل کنید.

-قبل از راه اندازی دستگاه از وجود روان کار مناسب درون گیربکس و نصب گیربکس در حالت درست اطمینان حاصل نمایید.

– توصیه می شود که تا ۱۵۰ ساعت اولیه شروع استفاده از گیربکس های حلزونی تنها ۵۰ تا ۷۰  درصد بیشینه ی بار اعمال شود.

منبع:رهنما